Na jakie elementy współpracy zwrócić uwagę na etapie wyboru operatora, oferującego wsparcie w działaniach logistycznych?

2024-04-26

Rynek usług logistycznych w ostatnich latach charakteryzował się dużą zmiennością. W teorii prosta branża, która jednak w praktyce wymaga dobrej znajomości i stałej obserwacji. Brak zaangażowania i regularnej analizy może poskutkować wpadnięciem w sidła pułapki hurraoptymizmu, wysokich kosztów stałych oraz problemów z rentownością. W Point of View zajmujemy się gospodarką magazynową już od ponad 20 lat. Jesteśmy jednym z największych polskich operatorów logistycznych (logistyki magazynowej - nie mylić z transportem i spedycją). Pomimo sporej skali naszej działalności, z jednej strony zachowujemy rodzinny charakter firmy, a z drugiej płynnie zarządzamy procesami na poziomie korporacyjnym.  

Co sprawia, że nasza oferta wyróżnia się na rynku logistycznym? 

To co nas wyróżnia na tle konkurencji to fakt, że część naszych centrów logistycznych jest naszą własnością, więc na rynku logistyki występujemy zarówno jako najemca i wynajmujący. Daje nam to większą elastyczność w zarządzaniu powierzchniami, ale również lepsze spojrzenie na branże z różnych perspektyw. Dzięki temu wiemy jakie oczekiwania i wymagania mają zarówno wynajmujący powierzchni magazynowych jak i ich użytkownicy.  Cenimy sobie partnerskie podejście do współpracy. Współgra to z zasadą, że sukces naszych Klientów jest sukcesem całej naszej firmy. Doskonale rozumiemy, że przepis na owocną i dającą efekty relację biznesową składa się z wielu czynników. Partnerski charakter współpracy, transparentne warunki oraz przekonanie, że sukces można osiągnąć przy zachowaniu korzyści obojga stron, to nasz sposób na efektywność i wyniki. Działalność Point of View to głównie szeroko pojęte usługi logistyczne - od tradycyjnej logistyki kontraktowej po Omnichannel Logistics (logistyka wielokanałowa) i drobnicowy fulfillment, od etykietowania i budowania zestawów po co-packing. Nie są nam straszne wielkogabarytowe produkty, produkty sypkie, ADR’y, produkty spożywcze, produkty o wysokiej wartości, drobna biżuteria czy produkty generujące intensywny zapach. W zakres naszych usług zalicza się również transport, usługi celne i wkrótce skład celny. Przy podejmowaniu współpracy z każdym nowym Klientem staramy się jak najlepiej zrozumieć jego potrzeby, dzięki temu etap dostosowywania usług do jego oczekiwań i preferencji jest niezwykle usprawniony.  

Pracownicy są dla nas kluczową wartością. To właśnie, dlatego już od wielu lat procesy rekrutacyjne prowadzimy samodzielnie, dbając o warunki zatrudnienia oraz zapewniając miejsce na rozwój. Posiadamy zorganizowany system szkoleń i ścieżki awansu. Jako firma oferująca usługi logistyczne rozumiemy, że pracownik magazynu, aby mógł pracować efektywnie, musi zostać odpowiednio przeszkolony i mieć doświadczenie w tym, co robi. Co istotne, każdy z naszych Klientów ma wyznaczonego opiekuna wraz ze swoim zespołem (brygadą), którzy są dedykowani do współpracy z nim. Jest to fundamentalny element, leżący u podnóża naszych usług logistycznych. 

 

Jako specjaliści od logistyki postanowiliśmy przygotować cykl artykułów informacyjnych, pokazujących tajniki branży, cechy charakterystyczne rynku najmu powierzchni magazynowych oraz świadczenia usług logistycznych. Chcemy pokazać zawiłości branży, tajemnice, pułapki i rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę, podejmując decyzje związane z logistyką każdego przedsiębiorstwa. Wynająć magazyn i zająć się logistyką we własnym zakresie czy może jednak skorzystać z usług operatora logistycznego? Cykl naszych artykułów z pewnością pomoże znaleźć odpowiedź na to pytanie.  

W ostatnich 2-3 latach pojawiło się na rynku sporo nowych operatorów logistycznych, którzy postanowili zawojować w branży. Kuszą niskimi kosztami w wyniku czego można zaobserwować wojnę cenową. Poszukując wsparcia w działaniach logistycznych swojego przedsiębiorstwa należy zweryfikować, czy dana oferta nie obejmuje kruczków i innych zapisów, które są niewidoczne na pierwszy rzut oka, a które mogą poskutkować negatywnymi konsekwencjami na dalszym etapie współpracy lub po prostu negatywnie wpłynąć na jakość świadczonych usług.  

Zachęcamy do obserwowania naszej strefy wiedzy, by być na bieżąco z zagadnieniami z zakresu usług logistycznych i szeroko rozumianej gospodarki magazynowej. Jest to pierwszy artykuł z serii NAU(logisty)KA z Point of View.  

 

Wynajem magazynu - skorzystać z usług operatora logistycznego czy postawić na samodzielny wynajem powierzchni magazynowej?  

Z tym pytaniem zmierza się wielu przedsiębiorców, którzy obracają towarem lub komponentami do produkcji. Szczególnie głośno ostatnio zrobiło się w kontekście logistyki e-commerce, czyli tzw. fulfillment. Statystyki oraz badania rynku pokazują, że do świadczenia usług fulfillmentowych, w ostatnich latach, zdecydowało się wiele firm. 

Na temat wad i zalet korzystania z usług operatora logistycznego (elastyczność, koszty stałe vs. koszty zmienne, efekt skali, itd.) powstało już dużo materiałów i artykułów. Najistotniejsza różnica dotyczy kosztów. Operator logistyczny ma bardzo wysokie koszty stałe związane z wynajmowaniem powierzchni magazynowych (często na okres 5 lat i więcej), więc musi bardzo dobrze prognozować i pilnować, żeby mieć odpowiednie wypełnienie magazynu, liczyć swoje koszty i wiedzieć jaki jest ich poziom break even (rentowności). A korzystając z usług operatora dostaje się dużo większą elastyczność i nie ma prawie kosztów stałych związanych z obsługą logistyczną. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, jak dobrze policzyć koszty wynajęcia magazynu i na co zwracać uwagę. 

 

Jak wynająć magazyn i jak poprawnie liczyć koszty? 

Rynek powierzchni magazynowych od czasu pandemii COVID-19 

W momencie wybuchu pandemii Covid-19 nastąpiło mocne zachwianie płynności łańcuchów dostaw. W okresie lockdownu nastąpił skokowy wzrost sprzedaży online – szczególnie w branżach mebli, wyposażenia domu czy ogrodu. Większość Polaków została w domu i postanowiła robić remonty. Towary szybko znikały z magazynów, a terminy oczekiwania na nowe dostawy znacznie się wydłużały. Tak było, aż do mniej więcej połowy 2021 roku. Koszty kontenerów z Chin były ponad 10-krotnie wyższe niż przed pandemią, ale przynajmniej towary były z sukcesem dostarczane do zamawiających. Był to okres szybko rosnącej inflacji, ale również wysokich marż, bo towary które zaczęły docierać do Polski schodziły w zatrważającym tempie. Od lipca 2021 roku i cały rok następny to dla wielu firm okres rekordowych wzrostów sprzedaży. Wybuch wojny na Ukrainie również spowodował, że wiele przedsiębiorstw zdecydowało przenieść swoje towary z terenów zajętych wojną do Polski. Budowa magazynów okresie pandemii i krótko po niej zwolniła, bo przy wysokiej inflacji trudniej było o pozyskanie finansowania na budowy nowych magazynów. 

W drugiej połowie 2022 dostępne powierzchnie magazynowe szybko znikały, a ceny najmu rosły równie błyskawicznie. Point of View, jako firma logistyczna, oferująca usługi z zakresu logistyki również w tym wymagającym okresie czasu, doświadczyła tego na własnej skórze. Przez pół roku nie byliśmy w stanie znaleźć nowego magazynu, który potrzebowaliśmy do zapewnienia potrzeb naszych Klientów. Oferowane ceny wynajmu stały się absurdalnie wysokie (z perspektywy najemcy). Pomimo tego deweloperzy i pośrednicy cały czas uważali, że w Polsce i tak jest tanio, więc wyższe stawki to tylko kwestia czasu.  

Początek roku 2023 charakteryzował się dosyć wysokimi stanami magazynowymi. Wiele firm zatowarowało się z wyprzedzeniem, bazując na danych dotyczących popytu i sprzedaży z okresu 2021-2022. Następnie niespodziewanie pojawiło się na rynku spowolnienie. Łańcuchy dostaw nadrobiły swoje zaległości, ceny kontenerów spadły diametralnie, bo firmy mając wysokie stany magazynowe przestały zamawiać kolejne dostawy z Chin czy innych, głównie azjatyckich, krajów. Sam import z Chin do Europy mocno zwolnił z powodów geopolitycznych w związku z postępowaniem Chin w czasie COVID-19 oraz ich stanowiskiem w stosunku do wojny na Ukrainie. Wysoka inflacja odcisnęła swoje piętno na rynku logistyki. Wiele firm logistycznych wynajęło po pandemii nowe dodatkowe powierzchnie, kierując się przekonaniem, że ceny i tak będą tylko rosły, więc najkorzystniej będzie dokonać takich działań właśnie w tym momencie. Wiele firm, które nie zajmowało się wcześniej logistyką śmiało stwierdziło, że to dobry moment na poszerzenie zakresu swoich usług. Fullfilment? Skoro wszyscy o nim mówią to z pewnością jest to prosty przepis na biznesowy sukces. Ich plany bezbłędnie układały się do połowy 2023 roku. To właśnie wtedy doszło do tego, że dostępnych powierzchni magazynowych do wynajęcia od ręki praktycznie nie było. Pojawiło się natomiast dużo ofert wynajmu magazynu za 6-9 miesięcy od zawarcia umowy. Cel deweloperów - podpisz, a my szybko wybudujemy nową powierzchnię pod wynajem.  

W połowie 2023 roku okazało się, że konsumpcja i sprzedaż spada, a ceny towarów na rynku mocno zaczęły się zmniejszać (ogromna ilość firm miała w magazynach towary kupione często powyżej aktualnych, na ten czas, cen sprzedaży). 

Najemcy nowoczesnych powierzchni magazynowych mieli podpisane długoletnie umowy najmu, indeksacja stawek najmu i service chargé była na poziomie średnio 15-20%, a u wielu z nich duże powierzchnie magazynowe zaczęły świecić pustkami. Pojawiło się wiele ofert podnajmu, nawet poniżej kosztów, żeby tylko minimalizować straty.  

Końcówka 2023 roku zamiast szans na rozwój, testowania nowości czy inwestowania w nowe technologie opływała w okres, gdzie firmy obecne na rynku musiały zacząć szukać oszczędności i poprawy efektywności.  

W czwartym kwartale 2022 roku doszły też kosmiczne wzrosty cen energii i gazu, czyli źródeł energii, które są niezbędne do oświetlenia i ogrzania magazynów. W późniejszym okresie czasu koszty te powróciły do normy, ale od lipca bieżącego roku (2024), na wszystkich deweloperów i innych właścicieli centrów logistycznych, czeka prawdziwy test, czy na pewno prawidłowo zabezpieczyli się przed wariacjami związanymi z cenami prądu.  

>

Jak smakuje 2024 rok? Co będzie dalej i w jakim kierunku będzie rozwijała się branża logistyczna? Trudno ocenić. Na pewno wiele firm liczy na odbicie i wzrost popytu.

Idzie walka popytu z podażą, która zdefiniuje czy stawki czynszów pójdą do góry czy jednak zaczną spadać.  

Jaki to ma wpływ na decyzję firm, które analizują, czy postawić na samodzielny wynajem powierzchni magazynowych czy też skorzystać z usług logistycznych operatorów dostępnych na rynku? Nawet pozornie prosty i stabilny rynek wynajmu powierzchni magazynowych ma wiele pułapek i charakteryzuje się szeregiem czynników, które mogą mieć znaczący wpływ na to, jakie będą konsekwencje wynajmowania magazynu we własnym zakresie.  

Kolejny artykuł, w którym przedstawimy m.in. rodzaje czynszów oraz ich definicje, już niebawem. Zachęcamy do stałej obserwacji social mediów Point of View, by być na bieżąco z wiedzą ze świata logistyki i gospodarki magazynowej.